Ett jippo i vÀrldsklass

FrÀmsta anledningen till besöket i fÀderneslandet Danmark var att de tre första etapperna pÄ vÀrldens största cykellopp, Tour de France, var förlagda hÀr samt att vi mÄste ha den Ärliga dosen av dette dejlige land.
I början av vÄr campingperiod satte vi upp varsina tre mÄl som vi ville uppleva med husbilen.
Helena har bockat av dom vida vidderna i Lappland och en vecka pĂ„ Österlen som var tvĂ„ av hennes önskemĂ„l. Hennes tredje och Ă„terstĂ„ende mĂ„l Ă€r en resa till Gotland.
Mina tre mĂ„l var sommarsemester i Kroatien, koncentrationslĂ€gret Auschwitz i Polen och en etapp pĂ„ Tour de France. Sommarsemester i Kroatien har vi bockat av ett flertal gĂ„nger och att fĂ„ möjligheten att se Tour de France i Danmark var en ren lyckotrĂ€ff eftersom det Ă€r första gĂ„ngen i cykelloppets mer Ă€n 100-Ă„riga  historia som detta hĂ€nt. Efter detta uppsatta mĂ„l har jag bara besöket pĂ„ Auschwitz i Polen kvar.

Augustenborg
Fredag morgon körde vi ombord pÄ Stena Danica i Göteborg i strÄlande solsken och knappt fyra timmar senare förtöjde kaptenen sin stora bÄt i Fredrikshamn. UngefÀr samtidigt som vi lÀmnade Fredrikshamn för vidare fÀrd söderut startade den första etappen pÄ Ärets Tour de France, en tempoetapp pÄ 13,2 kilometer med individuell start i Köpenhamn.
Efter cirka 37 mil genom den idylliska danska böljande landsbygden med levande boskap och brukade jordar checkade vi in pÄ Hertugbyens Camping i Augustenborg. Vi möttes av en mysig lantlig camping, med stora hÀrliga grÀsklÀdda fÀlt utan nÄgon som helst linjemarkeringar eller platsnumreringar.

Hertugbyens Camping, stora plana grÀsytor

Receptionisten pekade pÄ fÀltet och sa, stÄ var och hur ni vill, hÀr har vi inga restriktioner. Det kÀndes lite ovanlig men samtidigt lite befriande att vi campare fÄr ta eget ansvar ocksÄ. Detta fungerar inte överallt, det fattar vi ocksÄ, men det kanske Àr detta som skapar det danska gemytet. Servicehusen hade vÀl en del till övers att önska, men det var ÀndÄ helt och rent.

Sönderborg
Lördagens etapp, den andra, var ett linjelopp pÄ 20,3 mil frÄn Roskilde pÄ SjÀlland via Stora BÀltbron till mÄlgÄngen i Nyborg pÄ Fyn.
Linjelopp Àr den i sÀrklass vanligaste cykelformen, nÀr det gÀller landsvÀgscykling. HÀr startar alla samtidigt och den som skÀr mÄllinjen först, x antal mil senare, Àr vinnare. Enkelt och lÀttöverskÄdligt och pÄ flerdagarslopp, typ Tour de France, Àr vinnaren den som har den sammanlagt kortast körtiden.

Lördag var dagen dÄ vi skulle reka omrÄdet i och runt Sönderborg, för att hitta en bra plats att stÄ pÄ nÀr den tredje etappen mellan Vejle och Sönderborg skulle avgöras.
Men innan vi lÀmnade campingen, inhandlade vi Àkta danska rundstycken bakade i bageri, fet illaluktande ost, prickig vitlöksdoftande röd korv och jordgubbsmarmelad.
Nu var vi i Danmark och till ”morgonmaden” bjöds vi Ă€ven pĂ„ sol och blĂ„st, vilket inte Ă€r helt ovanligt i detta land.
Att hitta en plats inne i Sönderborg, vid sjĂ€lva mĂ„lgĂ„ngen, var inte att tĂ€nka pĂ„. Flera tusen ”cykelgalna” danskar hade redan tidigt bokat sina platser i det omrĂ„det. I stĂ€llet sökte vi efter en plats nĂ„gra kilometer utanför byns centrum och efter nĂ„gra felnavigeringar med vĂ„ra icke eldrivna cyklar, hittade vi en arrangerad ”fanzon” som vi lĂ€st om i arrangörens reklamblad.
Fanzonen lĂ„g pĂ„ en jĂ€ttestor grĂ€sklĂ€dd Ă„ker dĂ€r olika aktörer var fullt sysselsatta med att sĂ€tta upp sina tĂ€lt inför morgondagens försĂ€ljning av öl, mat och sĂ„ vidare. ”Bajamajorna” stod uppstĂ€llda i lĂ„nga rader och olika organisationer gav information om sina aktiviteter.
Efter besöket pÄ fanzonen drog vi oss tillbaka mot husbilen och pÄ en liten krog i Augustenborgs slottsomrÄde, bara ett stenkast frÄn campingen, tog vi in varsitt glas rött samtidigt som vi, pÄ deras TV, sÄg avlutningen pÄ dagens etapp med Stora BÀlt bron och mÄlgÄngen i Nyborg.

Stora BÀltbron, som leder till mÄlet pÄ den andra etappen

Masskrasch pÄ bron strax före mÄlgÄng. (TV bilder)

Dagen D
Dagen började som gÄrdagen med extra allt av danskt gemyt och planen var att komma till fanzonen i god tid eftersom dom skulle sÀnda hela dagens etapp pÄ storbildsskÀrmen, den tredje, frÄn starten i Vejle till mÄlgÄngen i Sönderborg.
Etappen Ă€r den sista i Danmark och dĂ€refter beger sej ”ryttarna”, som danskarna sĂ€ger, till Frankrike för ytterligare 18 etapper och den avslutande mĂ„lgĂ„ngen pĂ„ Champs-Elyses i Paris.
Dagens etapp var ett linjelopp pÄ 18,2 mil som gÄr i nord sydlig riktning pÄ Jylland med start i Vejle och mÄlgÄng i Sönderborg nÀra den tyska grÀnsen.
Söndagen den 3 juli 2022 var den dag jag skulle fÄ bocka av ett av mina förutbestÀmda mÄl, som vi bestÀmde för ett tiotal Är sedan och att fÄ uppleva detta i Danmark, var ytterligare grÀdde pÄ moset.
Cyklisterna berÀknades komma till Sönderborg mellan 17-17.30, men vi ville vara ute i god tid sÄ redan vid lunchtid hade vi cyklat den knappa milen till fanzonen som lÄg cirka tre kilometer frÄn mÄlgÄngen i Sönderborg.
Vid framkomsten till fanzonen möttes vi av ett folkhav utan dess like. Den stora grÀsytan framför jÀttebildskÀrmen var tÀckt med folk som ringat in sina revir med stolar, bord och tilltugg i form av mat och dryck .
Vi hade ingenting med oss men vi hittade en liten öppen yta i folksamlingen dÀr vi kunde slÄ oss ner.

Redan tre timmar innan ryttarna kommer var fanzonen full

NÀr vi vÀl satt ner Àndalykten pÄ det bara grÀset var det dags för en öl.
Helena fick uppdraget att skaffa öl medans jag höll platsen och först en timme senare kom hon Àntligen tillbaka med tvÄ plastmuggar med skummande god öl. En timme i kö för att fÄ öl sÀger allt om folkmÀngden pÄ fanzonen och en pÄtÄr var inte ens att tÀnka pÄ.

Vi sÄg pÄ storbildsskÀrmen hur lÄngt klungan hade kvar till den vita linjen i Sönderborg och nÀr det var nÄgra mil kvar var det dags att söka en bÀttre plats för att fÄ en skymt av cyklisterna. Efter ytterligare en kilometer lÀngre bort frÄn mÄlomrÄdet, hittade vi ett hÄl i de tÀta ÄskÄdarleden utmed vÀgbanan.
NÄgon kilometer före klungan kom en massa reklambilar, motorcykelordonnanser, poliser och sÄ vidare men nÀr den första teambilen, med cyklar pÄ taket kom, dÄ visste vi att cyklisterna var nÀra.
Först kom fem motorcyklar pÄ bred front, med blinkande blÄljus för att hÄlla vÀgbanan fri och sekunderna senare kom hela klungan, bestÄende av cirka 150 cyklister.
Det var hĂ€ftigt, mycket hĂ€ftigt, att se sĂ„ mĂ„nga cyklister samsas pĂ„ en sĂ„ relativt smal vĂ€g med en hastighet runt 50 – 55 km/tim. Samtidigt var det bĂ„de mĂ€ktigt, mycket mĂ€ktig och skrĂ€mmande nĂ€r klungan dundrade förbi med bara nĂ„gra decimeter avstĂ„nd till oss Ă„skĂ„dare. Man kĂ€nde trycket i hela kroppen och flyttades nĂ€stan med i vinddraget som bildades.

Det var en fantastisk upplevelse som tog en del tid i förberedelser och som var över pĂ„ ett ögonblick. Men  helheten av denna upplevelse Ă€r inte bara ett mĂ„l som bockas av, det Ă€r och förblir ett minne för livet.
Hela inramningen frÄn de cykeltokiga danskarnas sida var nÄgot utöver det vanliga och jag Àr helt övertygad om att hela den danska befolkningen kommer att minnas 2022-Ärs Tour de France i all sin framtid.
Det jag nÀrmast kan likna med denna idrottsliga upplevelse Àr nÀr Danmark 1992 tog EM-guld i fotboll pÄ Ullevi i Göteborg.
Den kvĂ€llen lĂ€mnade alla, nĂ€stan alla, Ullevi sjungandes ”vi Ă€r röde, vi Ă€r vide, och tillsammens skall vi
och sĂ„ vidare. En ljummen kvĂ€ll nĂ€r danskar och göteborgare förenades bakom nĂ„gra öl iförda röd-vita accessoarer. Jag minns det som igĂ„r, för det var ocksĂ„ en mycket hĂ€ftig upplevelse och framför allt en kĂ€nslomĂ€ssig upplevelse, eftersom jag har mina rötter i Danmark.
Men nu Àr cykelfesten över och jag tror inte, men jag hoppas att jag har fel, att nÄgot liknande kommer att hÀnda pÄ mÄnga, mÄnga Är.

Geografiskt trasigt land
Tidig start pÄ dagen efter dagen. Vi lÀmnade campingen strax efter sex för vidare fÀrd till Otto Duborg i tyska Harrislee, dÀr vi inhandlade tullfria alkoholhaltiga varor.
Vi hade bestÀmt oss för att stanna ett par dagar till i Danmark innan vi drog tillbaka till Svedala igen och vi ville helst besöka en ö, vilket inte Àr det lÀttaste valet i detta land.

Danmark bestĂ„r av den JyllĂ€ndska halvön, som har naturlig förbindelse med kontinenten, samt drygt 400 Ă¶ar, varav drygt 70 Ă€r bebodda. De största öarna Ă€r SjĂ€lland, Vendsyssel-Thy, Fyn, Lolland, Bornholm och Falster.
Vi ville lÀmna Jylland för att se nÄgot nytt och bestÀmde oss för att Äka till en ö som heter just Enö, som Ing-Marie och Dan tipsat om vid nÄgot tillfÀlle.
Efter dom 27 milen frÄn Harrislev checkade vi, vid lunchtid, in pÄ Enö Camping.
VÀdret vÀxlande mellan sol och moln och vinden varierade mellan att ha mycket brÄttom och Ànnu mer brÄttom.
Enö skiljs av ett smalt sund frÄn KarrebÀksminde pÄ den sydvÀstra delen av SjÀlland. Men pÄ grund av den vÀldigt korta bron kÀnns det som öarna vuxit ihop och bÄda sidorna utmed sundet kantades av utskÀnkningsstÀllen, rökerier och allt annat som kan tömma turisters konton.
Efter stödbensölen tog vi en lÀttare lunch pÄ ett stÀlle strax intill campingen. Jag bestÀllde in ett smörrebröd med stekt rödspÀtta och Helena valde en club sandwich och till det fick vi varsitt stort glas med nÄgra fÄ droppar vin i.

En liten bit fisk pÄ en Ànnu mindre brödskiva

NĂ€r notan kom var jag beredd att tillkalla polis
 det var ett rĂ„n
 för pĂ„ notan stod det 496 kronor, vilket motsvarar nĂ€sta 750 svenska kronor, för denna minimala lunch och ett par droppar vin.
Helena, som Àr en klok kvinna, lugnade ner mej och förklarade att danskarna kan ju inte hjÀlpa att vÄr krona Àr Europas nya pesetas. Det tog en stund att smÀlta de orden, men hon har som vanligt helt rÀtt nÀr hon tar till orda.
Efter nÄgra kortare cykelturer i blÄsten var det dags att krypa in i skalet och invÀnta morgondagens vÀder.

GrÀshoppebron
Bron som förbinder de bĂ„da öarna kallas ”GrĂ€shoppan” pĂ„ grund av dess konstruktion och att en konstnĂ€r utsmyckat den med ett huvud liknande en grĂ€shoppa.

 KĂ€nns nĂ€stan som att köra in i gapet pĂ„ en grĂ€shoppa

PÄ hÄll liknar brokonstruktionen faktiskt en grÀshoppa

PÄ vÄr enda heldag besökte vi platser dÀr vi kunde slÀcka törsten, vi Ät glass i ett förvridet, vindpinat gammalt hus i hamnen och tog en god lunch i en kombinerad restaurang-fiskbutik.

Ett sÀttningsskadat gammalt hus Àr i dag glassbod

GĂ„rdagens ”rĂ„n” som vi utsattes för var en engĂ„ngshĂ€ndelse för pĂ„ övriga krogbesök var priserna betydligt humanare. Fortfarande dyrt för oss beroende pĂ„ vĂ„r svaga krona men inte alls i nĂ€rheten av det vi upplevde dagen innan.
Vi cyklade Àven runt pÄ ön och sÄg alla smÄ lÄga hus och trÀdgÄrdar. De flesta var semesterbostÀder men vi sÄg Àven riktigt vackra, arkitektritade villor, som vi tror var för Äretruntboende.

Vackra vyer Àr det runt hela Enö

liksom nÄgra riktigt, riktigt vackra hus

Sista eftermiddagen och kvĂ€llen tillbringade vi i husbilen, dels pĂ„ grund av att jag ville följa femte etappen av Tour de France, men Ă€ven för att EM i damfotboll startade denna afton, dĂ€r vĂ€rdlandet England slog Österrike med 1-0.

Sammanfattning
Det var en fantastisk trevlig resa, till ett land som verkligen bjöd upp till fest med extra allt vad det kan innebÀra. Att danskarna Àr cykeltokiga det visste vi innan, men att dom var sÄ hÀr engagerade hade vi inte förvÀntat oss. Alla hade en liten dansk flagga som dom viftade med oavsett var dom befann sej och pÄ flaggstÀngerna vajade dom stora flaggorna för vinden över hela landet.

Det var en cirkusliknande fest som startade i Köpenhamn med ett tempolopp pÄ 13,2 kilometer. DÀrefter packade man ihop allt och drog ivÀg till Roskilde till den andra etappens start, ett 20,3 mil lÄngt linjelopp till Nyborg. Sista etappen i Danmark startade i Vejle och efter 18,2 mil gick dom i mÄl i Sönderborg.
Direkt efter mĂ„lgĂ„ngen var det dags för hela detta enorma jippo att packa ihop allt som tillhör cirkusen, Tour de France, för vidare transport till Frankrike och dom Ă„terstĂ„ende 18 etapperna.  
Cyklisterna kör totalt 350 mil pĂ„ 21 etapper och avlutningen Ă€r, som alltid, pĂ„  Champs-ÉlysĂ©es i Paris, dĂ€r den slutliga vinnaren koras.

www.arlyhelena.se